Изображение: НАСА

Астероид с диаметър 560 метра може да се блъсне в Земята. Рискът от подобна катастрофа през следващите няколко десетилетия не е голям, но значително ще се увеличи, когато астероидът доближи нашата планета през 2182 г., предупредиха испански астрономи под ръководството на Мария Сансатурио от университета на Валядолид, съобщи ИТАР-ТАСС.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Икар". Астероидът е открит през 1999 г. и е получил названието RQ 36. Испанските астрономи използвали математически формули, за да определят степента на риска от сблъсъка му със Земята и заключили, че през 2182 г. ще има две такива вероятности.

Освен това астероидът е с нестабилна орбита, което усложнява прогнозирането на неговата траектория на движение.

Испанските астрономи извършили 290 оптически и 13 радарни наблюдения на движението на астероида и установили наличие на ефекта на Ярковски. Руският инженер-технолог Иван Ярковски за първи път през 1900 г. предсказва любопитен феномен.

Той се състои в това, че топлинното излъчване от нагрятата през деня и охладена през нощта повърхност на астероида създава слаб реактивен импулс, който придава на тялото допълнително ускорение. Като се има предвид този ефект, е много сложно да се определи колко близо до Земята ще мине астероидът.

По мнението на астрономите през 2060 г. вероятността от сблъсък на астероида с нашата планета е изключително малка. През 2080 г. обаче заплахата ще стане 4 пъти по-голяма, а след това ще намалее и отново ще нарасне през 2162 и 2182 г.

Последствията от толкова сложна динамика влияят не само върху степента на вероятност от сериозен сблъсък, отбеляза Сансатурио.

Сложността се заключава и в това, че изкуствено променяне на траекторията на движение на астероида може да бъде извършено само до 2080 г., допълни тя. Сансатурио е на мнение, че след 2080 г. отклоняването на RQ 36 от пътя на евентуалния му сблъсък със Земята ще бъде далеч по-трудно.